Skip to content

Maak direct een afspaak met Sandra: Bel 06 23 06 83 97 of mail naar sbroers@broersonderwijsadvies.nl

Samen sterk voor het jonge kind

Maak kennis met Sandra Broers

Jonge kinderen en de manier waarop zij zich spelend ontwikkelen boeide me altijd al enorm. Ik vind het prachtig om te zien hoe snel kinderen zich ontwikkelen wanneer je echt meegaat in hun spel en hierop aansluit. Dit schept kansen om het spel uit te breiden en te verrijken. Betekenisvolle thema’s, spelactiviteiten en situaties creëren, waarmee de intrinsieke motivatie van kinderen wordt aangesproken, daar word ik echt blij van. Het is de puurste vorm van Ontwikkelingsgericht werken in de kinderopvang en het onderwijs (OGO).

Spelenderwijs ontwikkelen, leren en taalvaardig maken

Mijn kracht en onderscheidend vermogen liggen in mijn visie op ontwikkelingsgericht werken (OGO) en ‘de ontwikkelingsgerichte pedagogiek en didactiek voor taal, lezen en schrijven voor jonge kinderen’. Taal heeft namelijk een sleutelrol in onze maatschappij en de (denk)ontwikkeling van kinderen.

In het basisonderwijs zie ik nog vaak dat de kloof tussen de groepen 2 en 3 groot is. Ik adviseer en begeleid scholen om een vloeiende overgang van groep 2 naar groep 3 te realiseren. Het is noodzakelijk dat het onderwijs in groep 3 ook aansluit bij belangstelling en interesses van kinderen, door deze als bron te benutten voor zinvol en doelgericht thematisch onderwijs. Dat betekent dat het onderwijs in groep 3 evenwichtig is in motivatie, begrip en leestechniek. Naast officieel gecertificeerde scholing lever ik ook maatwerk aan onderwijsprofessionals en individuele professionele ontwikkeling in de groep door middel van beeldcoaching.

Rijke kennis en ervaring op het gebied van ontwikkelingsgerichte educatie

Na het afronden van de PABO en de Opleiding Logopedie ben ik jarenlang werkzaam geweest als leerkracht, logopedist en ambulant dienstverlener in het Speciaal Onderwijs, cluster 2 voor kinderen met communicatieve problemen (TOS, slechthorend, doof). Daarnaast studeerde ik Onderwijskunde aan de Open Universiteit, waarna ik 15 jaar als onderwijsadviseur heb gewerkt bij onderwijsadviesorganisaties. De eerste jaren lag mijn focus op het gehele basisonderwijs en werd daarna verlegd naar het jonge kind. Zo ben ik gecertificeerd trainer ‘Startblokken-Basisontwikkeling’, ‘OGO’, ‘Kaleidoscoop’ en de ‘Basistraining VVE’. In 2014 besloot ik om zelfstandig verder te gaan als onderwijsadviseur, met een onveranderde focus op de ontwikkeling van het jonge kind.

Wat is mijn missie?

Bewustwording creëren binnen voorscholen, de kinderopvang en basisscholen op het gebied van ontwikkelingsgericht onderwijs, OGO: ‘hoe ontwikkelen en leren jonge kinderen en wat is daarvoor nodig?’. Ik adviseer beleidsmakers, directeuren, coördinatoren in de kinderopvang en onderbouw van de basisschool bij het vormgeven van onderwijs in de praktijk. Ik help onderwijsprofessionals bij het verder benutten van kwaliteiten en het ontwikkelen van nieuwe kennis en vaardigheden.

Sandra-Broers
over sandra

Waarom kiezen voor Sandra?

  • Vertrouwen in de nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie van kinderen om de wereld te willen ervaren en kennen.
  • Focus op OGO, waarbij de taal-leesontwikkeling bij jonge kinderen heel belangrijk is.
  • Uitgaan van de mogelijkheden van kinderen, in plaats van dat wat er nog ontbreekt.
  • Overtuigd van de kracht van lerend spelen, door middel van betekenisvolle thema’s, speel- en leersituaties.
  • Vertrouwen in ontwikkelkracht en drive van professionals. Gelooft in voortbouwen op de competenties en vaardigheden van professionals. Niet de les lezen, maar samen bekijken wat werkt en wat nodig is.
  • Betrokken en gedreven om van ieder project een succes te maken.
  • Inspirerend en authentiek.
  • Praktische werkwijze en ontwikkelings- en resultaatgericht.
bubbles wit

“Sandra is erg betrokken in de groep en biedt goede begeleiding en uitleg. Echt een cursus die over de praktijk gaat. Het waren fijne bijeenkomsten met uitgebreide informatie, filmpjes en duidelijke voorbeelden. De terugkoppeling van praktijkopdrachten in de cursusgroep waren steeds erg prettig, zo doe je ook ideeën van anderen op! Daarnaast waren de locatiebezoeken waardevol, je krijgt direct feedback waar je weer mee verder kunt!”

Pedagogisch Medewerkers | TREMA Kinderopvang en HOPPAS Kinderopvang